عوارض تزریق بوتاکس

ژل اوریال EVRYAL
ژل هیالورونیک اسید Evryal Filler اوریال فیلر
جولای 29, 2022
لیبل وزارت بهداشت ژلهای صورت
لیست ژل های مورد تایید وزارت بهداشت
آگوست 9, 2022

عوارض تزریق بوتاکس

عوارض تزریق بوتاکس

عوارض تزریق بوتاکس

عوارض بوتاکس خیلی کم می باشد و اگر عوارضی صورت گیرد ممکن است علتش این باشد که فرد تزریق کننده با بوتاکس و این ماده آشنایی ندارد و یا تزریق آن به وسیله افرادی که متخصص نیستند صورت گیرد.

پس اولین موردی که باید در نظر داشته باشید انجام بوتاکس در کلینیک هایی است که معتبر هستند. در این مقاله می خواهیم به عوارض ناشی از بوتاکس بپردازیم پس با ما همراه باشید.

عوارض بوتاکس

اولین عارضه بوتاکس ، قرمزی:

تورم و قرمزی واکنشی است طبیعی برای بدن که در هر روش درمانی پیش می آید. این عوارض ممکن است خفیف باشند یا متوسط که بعد از چند ساعت رفع می شوند و احتیاجی به درمان پیدا نمی کنند. این میزان تورم و قرمزی می تواند به مقدار بوتاکسی که زده شده مربوط شوند.

بوتاکس دیستون

همینطور ضخیم بودن سوزن هم در این عارضه موثر است و جلوگیری از این عارضه تا مقدار بسیاری به تجربه پزشک بستگی دارد. اگر سوزن هایی که استفاده می شود با کیفیت باشند تزریق به طور آهسته و میزان کمی انجام می گیرد. همینطور اگر بعد از تزریق از یخ استفاده شود می تواند در میزان تورم و قرمزی را کاهش دهد.

دومین عارضه بوتاکس ؛ درد:

اکثر مراجعین می توانند دردی که از تزریق بوتاکس ناشی می شود را تحمل کنند. برای اینکه میزان درد کاهش پیدا کند می توانید از پزشک خود مشورت بگیرید و پیش از تزریق( در حدود یک ساعت) از استامینوفن استفاده نمایید.

بعضی اوقات می توان از کرم هایی که بی حسی هستند و یا یخ استفاده نمایید. درد ناشی از بوتاکس می تواند در حدود ۳۰ دقیقه پس از تزریق وجود داشته باشد.

تهوع و سردرد ، سومین عارضه از عوارض تزریق بوتاکس

یکی از عوارض شایع تزریق بوتاکس می تواند تهوع و سردرد باشد. این حالت در حدود ۲ الی ۱۵ درصد در بیماران دیده شده است. این را بهتر است بدانید که این عوارض خفیف هستند و برای کسانی اتفاق می افتد که دفعه اولی است که تزریق بوتاکس انجام می دهند.

این عوارض می تواند از چند ساعت و تا معمولا چهار روز طول بکشد. برای اینکه این مشکل را بتوانید برطرف نمایید از قرص هایی که مسکن و یا ضد میگرن هستند می توانید استفاده نمایید.

چهارمین عارضه تزریق بوتاکس ؛ کبودی:

این عارضه به دلیل اینکه عروق خونی سوراخ می شوند اتفاق می افتد. این دلیل می تواند به دلیل نشناختن مکان عروق خونی باشد. این را در نظر بگیرید که اگر پزشکی که انتخاب می کنید متخصص نباشند و همینطور اشخاصی که غیر پزشک اند به گونه ایی که به خوبی با آناتومی صورت آشنایی ندارند می تواند دلیلی بر ایجاد کبودی پس از تزریق بوتاکس شود.

کبودی زمانی رخ می دهد که پزشک از مهارت لازم برای بوتاکس به اندازه کافی برخوردار نباشد. برای جلوگیری از این مشکل می توانید از قرص هایی که آسپیرین و یا ژلوفن هستند تا یک هفته پیش از تزریق استفاده نکنید. برای برطرف کردن کبودی می توانید از کرم های که دارای ویتامین K هستند و یا کرم هایی که گیاهی اند استفاده کنید.

مصپورت

دیگر اقداماتی که باید برای رفع کبودی بعد از تزریق بوتاکس می توان انجام داد شامل:

  • هنگامی که بوتاکس تزریق می کنید به صورت نشسته قرار بگیرید.
  • عروق خونی به خوبی توسط دکتر شناخته شوند به خصوص در اطراف چشم
  • دکتر با ماساژ دادن می تواند کبودی موجود را کم نماید.

بهتر است بدانید که تا به امروز گزارشی که عفونت را ایجاد نماید نشده است. زیرا اگر در محل هایی که استریل شده هستند تزریق انجام گیرد می تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد.

عوارضی که بوتاکس در ناحیه ایی که تزریق شده می تواند ایجاد نماید:

چنانچه بوتاکس به وسیله افرادی که غیر متخصص هستند انجام گیرد می تواند در واقع اطراف ماهیچه هایی که تزریق انجام شده است و مد نظر ما نبوده اثر بگذارند. اگر تزریق در یک سوم بخش بالایی صورت انجام گیرد مانند: خطوط پیشانی، خط پنجه کلاغی و خط اخم دارای عوارض خیلی ناچیزی است.

چرا که تکنیک در این بخش ها تا حدی بهینه سازی شده اند. بوتاکس در ناحیه پایین صورت و همینطور گردن کاربرد خیلی کمی دارد. به همین دلیل تکنیک تزریق در این بخش ها کم است و باید با دقت زیادی صورت گیرد و همینطور احتمال ایجاد عوارض در این بخش ها زیادتر است.

عوارضی که تزریق بوتاکس در مابین ابرو ایجاد می کند:

عوارضی که در ادامه به آنها پرداخته شده است برای شما از  نظر سلامتی خطرناک نیستند بلکه می تواند از نظر زیبایی نامطلوب به شمار آیند.

افتادن پلک

افتادن پلک در قدیم شیوع داشته و امروزه این عارضه در مراکزی که غیر معتبر هستند اتفاق می افتد. در واقع اگر تزریق به روش نادرست باشد این عارضه شکل می گیرد و تاثیر آن بر روی عضله ایی که پلک فوقانی را بالا می برد تاثیر می گذارد و در حقیقت پلک می افتد.

افتادن پلک معمولا ۲ الی ۱۵ روز پس از اینکه بوتاکس زده شده اتفاق می افتد و این را در نظر بگیرید که ۲ تا ۸ هفته به طول می انجامد تا بهبودی اتفاق بیفتد.

برای جلوگیری از عوارض تزریق بوتاکس موارد زیر را رعایت نمایید:

بعد از اینکه بوتاکس تزریق شد به ناحیه بوتاکس دست نزنید.

پزشک می بایست بوتاکس را به میزان کم و آهستگی تزریق نماید . این را در نظر بگیرید که در هنگام تزریق ناحیه مورد نظر را نباید ماساژ دهید.


موضوع مرتبط :

عوارض تزریق ژل لب و صورت

بوتاکس چیست؟

هزینه تزریق بوتاکس و ژل صورت تزریقی چقدر است؟

تفاوت ژل و بوتاکس چیست؟

مراقبت های قبل بوتاکس و مراقبت بعد از تزریق بوتاکس

ماندگاری بوتاکس چقدر است؟

5/5 - (23 امتیاز)
سارا ارجمند
سارا ارجمند
متخصص زیبایی و جوانسازی پوست و مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پزشک هستید؟ با ما در ارتباط باشید