انواع لک صورت و روش های درمان آن

انواع ژل تزریقی صورت
انواع ژلهای تزریقی صورت
فوریه 21, 2022
ژل پیشانی
بهترین ژل پیشانی کدام است؟ مشاوره انتخاب فیلر پیشانی
مارس 2, 2022

انواع لک صورت و روش های درمان آن

انواع لک صورت

انواع لک صورت

امروزه لک صورت به شکل عارضه ایی پوستی قرار گرفته است که دلایل مختلفی مانند: نور خورشید،  بارداری، ژنتیک و … می توانند عامل بروز این لک ها شوند.

گاهی ممکن است این لک ها به خودی خود درمان شوند و در واقع بدون ضرر باشند ولی همانطور که می دانید از نظر ظاهری زیبا نیستند و باعث آزردگی در فرد می شوند اگر درمان صورت نگیرد. پس تا اخر مقاله همراه ما باشید تا با راهکارهایی که برای درمان لک صورت  مفید هستند آشنا شوید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

انواع لک صورت

چه عواملی باعث ایجاد لک می شوند؟

نحوه درمان لک ها

انواع لک صورت

آکنه

آکنه ولگاریس نام پزشکی آکنه رایج است و می توانیم آن را  نوعی بیماری پوستی بگوییم که  از تولید بیش از حد چربی پوست ایجاد می شود. آکنه دارای انواع مختلفی است که می توانیم به جوش های سرسیاه، سرسفید و انواع دیگر جوش ها روی پوست اشاره کنیم.

شایع ترین نقاط جوش روی صورت، سینه، شانه ها و پشت هستند. اگرچه آکنه خفیف ممکن است با درمان های بدون نسخه بهبود یابد ولی شدیدتر باید توسط متخصص پوست درمان شود عوامل مختلفی می توانند باعث تولید بیش از حد این چربی گردد از جمله:

غدد چربی بیش فعال

تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، قاعدگی یا یائسگی

استرس، اضطراب یا افسردگی که می تواند بر هورمون ها نیز تأثیر بگذارد.

بهترین کوکتل مزوتراپی ضدلک صورت

آکنه دارای انواع مختلفی می باشد که از نظر ظاهر با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از نمونه ها عبارتند از:

جوش های سر سیاه

جوش های سرسیاه در واقع لکه های کوچک و تیره روی سطح پوست هستند. آنها در واقع به صورت روغنی اند که در داخل منافذ گیر کرده است. هنگامی که اینها با هوا واکنش می دهد، سیاه می شود و باعث بروز این جوش ها می گردند.

سرسفیدها

جوش های سر سفید لکه هایی هستند که گرد و کوچک اند که دارای رنگ سفید یا همرنگ پوست اند. این جوش ها حاصل از چربی و سلول هایی پوستی که مرده اند تشکیل می گردند.

هایپرپیگمانتاسیون

هایپرپیگمانتاسیون نوعی لک است که تیره تر از سایر نواحی پوست به نظر می رسد. این نوع لک ها بسیار شایع هستند و معمولاً بی ضرر اند در واقع می تواند از عوامل ژنتیکی، آسیب های ناشی از نور خورشید یا اسکار آکنه رخ دهد. در واقع فرد می تواند آن را به ارث ببرد. آنها لکه های کوچک و صافی هستند که ممکن است قرمز، قهوه ای، خرمایی یا سیاه باشند. آنها می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند.

لکه های خورشیدی

لکه های خورشیدی یا “لکه های پیری” نوع دیگری از هایپرپیگمانتاسیون هستند. این لکه‌ها یا لکه‌های کوچک می‌توانند در مناطقی از پوست ایجاد شوند که زیاد در معرض آفتاب قرار می‌گیرند.

ملاسما

ملاسما نوعی هایپرپیگمانتاسیون است که می تواند در دوران بارداری یا زمانی که فرد قرص های ضد بارداری مصرف می کند ایجاد شود. تغییرات هورمونی که رخ می دهد منجر به افزایش ملانین می شود. ملانین رنگدانه ای است که به پوست رنگ می دهد. تولید بیش از حد ملانین می تواند پوست را تیره تر کند.

علائم تولد

لکه های مادرزادی لکه هایی هستند که روی پوست نوزاد تازه متولد شده ظاهر می شوند. آنها می توانند در بدو تولد یا اندکی پس از آن ظاهر شوند. برخی از خال های مادرزادی با گذشت زمان از بین می روند، در حالی که برخی دیگر ممکن است  به صورت دائمی قرار گیرند.

کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد خال های مادرزادی می شود. با این حال، این لک‌های پوستی گاهی اوقات می‌توانند در نتیجه موارد زیر ایجاد شوند. رگ های خونی به درستی تشکیل نمی شوند. سلول های رنگدانه پوست به هم می پیوندند و خال ها یا لکه هایی از پوست تیره تر ایجاد می کنند.

خال مادرزادی با پوست اطراف آن متفاوت به نظر می رسد. این نوع لک های پوستی می توانند هر اندازه ای داشته باشند و ممکن است از نظر ظاهری بسیار متفاوت باشند. ممکن است صاف یا برجسته شبیه کبودی یا لکه باشند به طور کلی خال های مادرزادی بی ضرر هستند، اما برخی از علائم که روی پوست نوزاد ظاهر می شوند، می توانند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشند. بهتر است برای اطمینان از هر گونه خال مادرزادی به متخصص پوست مراجعه کنید.

تبخال

این نوع از لک که تبخال هستند در واقع نوعی تاول های دردناک، قرمز و پر از مایع هستند که روی لب ها یا اطراف دهان ایجاد می شوند. تبخال بسیار مسری است، بنابراین افراد باید تا زمان بهبودی زخم ها از تماس با دیگران خودداری کنند تا از انتقال ویروس جلوگیری کنند.

لکه های ناشی از سرطان پوست

برخی از انواع لک می تواند نشانه سرطان پوست باشد. آگاهی از علائمی که باید به آنها توجه کرد می تواند به افراد در تشخیص زودهنگام سرطان پوست کمک کند.

برخی از علائم بالقوه سرطان پوست عبارتند از:

خال یا علائم جدیدی که به سرعت رشد می کند.

خال یا علامتی که خونریزی یا خارش دارد.

لکه ای که در شکل، اندازه یا رنگ تغییر می کند.

خال نامتقارن یا دارای لبه های ناهموار و نامنظم

در صورتی که فردی دچار لک پوستی شود که دارای هر یک از ویژگی های فوق باشد، باید به پزشک مراجعه کند.

کیست

هنگامی که منافذ پوست توسط ترکیبی از باکتری ها، سبوم و سلول های مرده پوست مسدود می شوند، کیست ها می توانند ایجاد شوند. این کیست ها در عمق پوست ایجاد می شوند. این برجستگی های بزرگ قرمز یا سفید اغلب در لمس دردناک هستند. کیست ها بزرگترین شکل آکنه هستند و تشکیل آنها معمولاً در نتیجه یک عفونت شدید است. این نوع آکنه نیز بیشترین احتمال ایجاد اسکار را دارد.

مکانیک آکنه

مکانیک آکنه در اثر گرما، اصطکاک و فشار روی پوست ایجاد می شود که اغلب نتیجه استفاده از وسایل ورزشی مانند کلاه ایمنی یا کلاه بیسبال است. گاهی اوقات به آن آکنه ناشی از ورزش می گویند زیرا اغلب در ورزشکاران رخ می دهد. اقدامات پیشگیرانه می تواند پوشیدن مواد جاذب زیر تجهیزات ورزشی و دوش گرفتن بلافاصله پس از فعالیت باشد.

چه عواملی باعث ایجاد لک می شوند؟

عوامل زیادی هستند که باعث بروز لک می شوند که می توانیم به عوامل زیر اشاره کنیم:

ویروس ها

برخی از لک‌ها، مانند تبخال، توسط ویروس‌هایی ایجاد می‌شوند. ویروس واریسلا زوستر باعث آبله مرغان می شود.

عفونت ها

انواع خاصی از عفونت های پوستی می توانند باعث ایجاد لکه ها روی پوست شوند. اینها شامل (آکنه قارچی)، عفونت در فولیکول های مو است. این وضعیت به دلیل رشد بیش از حد مخمر ایجاد می شود و باعث ایجاد این لک ها می شوند.

ژنتیک

یکی از عوامل بروز آکنه ممکن است ژنتیکی باشد یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه های مضر فرابنفش می تواند باعث سرطان پوست گردد و همینطور سایر آسیب هایی پوستی را نیز به همراه می آورد.

رژیم غذایی

آنچه می خورید ممکن است روی پوست شما تأثیر بگذارد. آلرژی های غذایی می تواند باعث تحریک و برآمدگی پوست شوند. محصولات لبنی، مانند شیر بدون چربی، ممکن است باعث ایجاد آکنه در برخی افراد شود. رژیم های غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات های ساده نیز ممکن است منجر به لک شود.

داروها

برخی از داروهای تجویزی و بدون نسخه ممکن است باعث ایجاد آکنه به عنوان یک عارضه جانبی شوند.

نحوه درمان لک ها

درمان باید بر اساس علت لک تعیین شود. اگر لکه های شما با درمان خاصی بدتر شد، استفاده از آن را متوقف کرده و با پزشک خود صحبت کنید.

داروهای آکنه

بسیاری از محصولات درمان آکنه وجود دارند که می توانند به کاهش یا از بین بردن جوش ها، جوش های سر سفید و سر سیاه کمک کنند. قبل از اینکه بهترین درمان را برای خود پیدا کنید، شاید مجبور شوید چندین مورد را آزمایش کنید. ممکن است شما از اسکراب های صورت برای درمان لک ها استفاده کنید.

لیزر درمانی

در این متد درمانی که بسیار موثر می باشد و در واقع یکی از بهترین روش های درمانی است می توان برای لکه هایی که از قدیم روی پوست قرار گرفته اند استفاده کرد.

از طریق این روش می توان لکه هایی که تیره رنگ هستند و در عمق پوستی تشکیل شده اند را نیز درمان کرد و این می تواند نقطه قوت این روش محسوب گردد.

 لکه ها اگر روشن باشند ۴ الی ۵ جلسه نیاز به درمان دارند همچنین استفاده از لیزر می تواند تا ۹۹ درصد بسیار مفید واقع گردد.

لایه برداری

لایه برداری یکی از نوع روش های درمانی لک های صورت است که در این متد با گذاشتن یک محلولی که شیمیایی است بر روی پوست باعث از بین بردن لایه خارجی شده و با ایجاد پوست جدید می توان ظاهر پوست را صاف تر نمود و چین و چروک ها را از بین برد.

از این روش درمانی در حالی می توان استفاده کرد که نتوان با روش های درمانی دیگر این لکه ها را از بین برد.

این لایه بردارها به سه گروه اصلی تقسیم می شوند که شامل ملایم، متوسط و عمیق می توان نام برد. این نوع از درمان یکی از موثرترین روش درمان برای لک می باشد. این نوع از درمان  بر روی پوست هایی که تیره رنگ هستند بسیار مناسب می باشد در واقع در این روش پوست جدیدی جایگزین پوست از دست رفته می شود.  برای اینکه لکه هایی که قدیمی هستند را بتوان کمتر و خفیف تر نشان داد چند جلسه نیاز به درمان است.

میکرودرم ابریژن

این روش که برای از بین بردن کک و مک مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برای لک هایی که به صورت مادرزادی هستند و یا لک های ناشی از بارداری و برای ایجاد نمودن ظاهر پوست می توان از این روش استفاده کرد. این روش برای از بین بردن چین و چروک ها و کم کردن منافذ کاربرد فراوانی دارد.

در این روش که با استفاده از تراش هایی که روی سطح پوست انجام می شود باعث نوعی پاکسازی شده. این روش بی درد می باشد و باعث جریان دهی خون در لایه زیرین پوست می گردد همچنین می تواند باعث شادابی و زیبایی پوست شود. با استفاده از این روش می توان لک های ناشی از بارداری را رفع نمود. باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از داروهایی که ضد لک هستند می توانند در درمان این روند بسیار مفید واقع گردد.

مزوتراپی

مزوتراپی که جدیدترین متد برای از بین بردن لک صورت است و همینطور می توان برای جوانسازی پوست از این روش استفاده کرد. در واقع در این روش که از سوزن های خیلی کوچکی بهره می گیرند که توسط آنها می توان هورمون ها، آنزیم ها و ویتامین هایی را به پوست تزریق نمود.

این لک ها ممکن است در اثر زیاد شدن سن به وجود بیایند یا بر اساس جای جوش و آسیب های پوستی لک هایی ایجاد شوند. در واقع این روش ماندگاری زیادی دارد و برگشت لک ها در این روش بسیار کم است.

بهترین مارک های مزوتراپی عبارتند از :

درماهیل              فیوژن          بایواسکین         مزو رویتاکر         مزولایک           مزوتراپی BCN

5/5 - (3 امتیاز)
سارا ارجمند
سارا ارجمند
متخصص زیبایی و جوانسازی پوست و مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پزشک هستید؟ با ما در ارتباط باشید