انواع روش های لایه برداری پوست

عوارض میکرونیدلینگ - کاربرد میکرونیدلینگ
مزایا و عوارض میکرونیدلینگ و مزوتراپی
آوریل 19, 2020
سوزن بیوتی پن - سوزن پلاسما پن
سوزن بیوتی پن – سوزن پلاسما پن
آوریل 26, 2020

انواع روش های لایه برداری پوست

لایه برداری پوست

لایه برداری پوست یا پیلینگ به معنای جدا کردن لایه ی بالایی و سطحی روی پوست می باشد که به وسیله ی این کار یک قشر نازک از سلول های مرده پوستی که دربردارنده ی جوش های سرسیاه و سرسفید و لک های پوستی کمرنگ هستند از روی پوست جدا و پاکسازی و از بین خواهند رفت.

در پایان ضایعات پوستی نظیر تیرگی و کدری پوست ، ناهمواری و زیری پوست ، چین و چروک های ظریف ، منافذ باز پوستی محو و برطرف خواهند شد و پوستی با ظاهر جوان ، تازه و درخشان را برای فرد به ارمغان می آورد.

انواع روش های لایه برداری پوست

لایه برداری شیمیایی:

پیلینگ شیمیایی یعنی جداکردن و تخریب مهارشده قشری از پوست به وسیله ی موارد و ترکیبات شیمیایی با قصد از بین بردن نشانه های جامانده از آکنه و جوش ، دانه های برجسته و قرمز ناشی از آبله مرغان و سرخک و لک های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. لایه برداری شیمیایی با توجه به عمق و اثرات آن از یک روز تا یک هفته زمان می برد و بعد از پوسته ریزی پوست ، لایه تازه پوستی جای لایه تخریب شده را می گیرد. از مواد شیمیایی مختص این نوع لایه برداری می توان به اسیدلاکتیک ، اسید تری کلرواستیک ، سالسیلیک اسید ، اسید رتینوئیک ، رزورسینول را نام برد.

لایه برداری مکانیکی:

این نوع لایه برداری توسط دستگاه های الکترومکانیکی مخصوصی انجام و در فرایند آن پوست سوهان زده شده و ساییده می شود و در جهت از بین بردن اسکارهای عمقی آکنه و جوش استفاده فراوانی خواهد داشت. تکنیک میکرودرم ابریژن رایج ترین نوع پیلینگ مکانیکی می باشد که نتایج مفید و قابل توجهی بر روی بهبود وضعیت پوست خواهد داشت.

لایه برداری لیزری:

لایه برداری لیزری در طی سال های جاری بیشتر مورداستفاده قرار گرفته است. امروزه از دو نوع لیزر ، فرکشنال CO2 و لیزر اربیم یاگ جهت پیلینگ پوست صورت بهره می گیرند که با استفاده از خاصیت خارج سازی و تبخیر آب میان رنگدانه های پوست و نکروز حرارتی عمل پیلینگ پوست را انجام می دهند.

انواع لایه برداری پوست

لایه برداری سطحی:

پیلینگ سطحی بدون بی حسی موضعی و به صورت ملایم و آرام با به کارگیری محصولات و ترکیبات دربرگیرنده یک اسید روان بر روی تمام تیپ های پوستی قابل انجام می باشد. در این لایه برداری لایه فوقانی پوست مورد هدف قرار خواهد گرفت و جهت رفع لک های بارداری ، چین و چروک های سطحی ، جای آکنه و جوش اندک ، کدری پوست ، آفتاب سوختگی خفیف مورد هدف قرار می گیرد. در طی فرایند پیلینگ سطحی پوسته ریزی مختصری از ۳ الی ۵ روز به وجود می آید و ۷ روز بعد مجدداً باید جهت به دست آوردن اثرات مطلوب تکرار گردد.

 لایه برداری متوسط:

این نوع لایه برداری که اثربخش تر و عمقی تر از لایه برداری سطحی می باشد لایه میانی پوست را مورد هدف قرار می دهد و بهبودی آن تا یک هفته زمان می برد و در صورت احتیاج چند هفته بعد قابل تکرار خواهد بود. پیلینگ متوسط برای رفع چین و چروک های سطحی تا نرمال ، لک های پوستی ، اثرات بلند مدت نور آفتاب و عارضه های به نسب جدی کاربرد و کارایی دارد.

لایه برداری عمیق:

در این نوع لایه برداری ماده اثربخش معمولاً ترکیبات و مواد فنلی هستند که به سطوح عمقی پوست وارد شده و با هدف از بین بردن چین و چروک های شدید پوست ، اسکار آکنه و جوش عمقی ، افراد مبتلا به پیری پوست در اثر نور خورشید انجام می شود. تشکیل لایه تازه پوستی از ۱۰ تا ۱۴ روز بعد شروع خواهد شد. پوست تا مدت ۱۵ روز دچار قرمزی و التهاب است و بازه زمانی درمان جامع آن امکان دارد چند ماه زمان ببرد. این نوع لایه برداری قوی تر و اثربخش تر از دو نوع دیگر لایه برداری است و اثرات جانبی بیشتر و جدی تری دارد.

مزایای لایه برداری پوست

  • ترمیم و بازسازی پوست
  • پاک سازی سلول های مرده
  • بهبود و اصلاح اسکار آکنه و جوش
  • رفع لک های پوستی و کدری و زبری پوست
  • کاهش چین و چروک های پوستی
  • کمک به شادابی ، تازگی و جوانی پوست
  • پاک کردن و تخلیه منافذ پوستی
  • مهیاسازی وضعیت مطلوبی جهت ورود عمقی سرم ها و مواد مراقبتی و درمانی پوست و افزایش اثربخشی آن ها

توصیه های مهم درخصوص لایه برداری پوست

ـ بعد از اجرای عمل لایه برداری پوست بسیار به نور آفتاب حساس خواهد شد. از این رو می بایست از قرارگیری مستقیم در معرض نورآفتاب خودداری کرد.

ـ رعایت بهداشت و تمیزی پوست جهت پیشگیری از عفونت بسیار اهمیت دارد.

ـ در صورتی که از پوستی ملتهب و جوش دار برخوردارید و یا دارای تبخال فعال و زخم سرد و عفونت پوستی هستید از انجام لایه برداری پوست اجتناب کنید.

ـ عمل لایه برداری پوست را هر ۳ الی ۶ ماه یکمرتبه مجدداً تکرار نمایید تا پروسه ی تشکیل سلول های تازه افزایش و از پوست شاداب ، جوان و تازه برخوردار شوید.


موضوعات مرتبط :

بهترین روش های جوان سازی پوست

بهترین جراح زیبایی و پلاستیک

بهترین روش درمان چین و چروک

دستگاه ۶ کاره هیدروفیشیال

میکرودرم ابریژن

بهترین ماسک های طبیعی

Rate this post
سارا ارجمند
سارا ارجمند
متخصص زیبایی و جوانسازی پوست و مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پزشک هستید؟ با ما در ارتباط باشید