هیالورونیک اسید چیست؟

کاربردهای رایج روش مزوتراپی
کاربردهای رایج مزوتراپی
ژوئن 3, 2019
مارک های ژل و فیلر
انواع مارک های ژل ها و فیلرهای پوستی
ژوئن 17, 2019

هیالورونیک اسید چیست؟

ژوویدرم ولبلا - juvederm volbella

هیالورونیک اسید که به تلخیص HA نیز نام نهاده شده است نوعی ماده ی قندی ترکیب یافته می باشد که در اندام ها و ساختارهای گوناگونی نظیر غضروف و پوست و … وجود دارد.

این ماده ی طبیعی در پوست از کارکردها و فواید فراوانی برخوردار است نظیر ، حفظ طراوات و آبرسانی ، حفظ حالت ارتجاعی پوست و نرمی آن ، یاری به اندام و بافت مورد هدف جهت بهبودی ، حفظ ساختار و عناصر پوستی نظیر الاستین و کلاژن و یاری به تولید بازدارنده های محافظت کننده در مقابل عوامل میکروارگانیسمی.

در بدن آدمی نزدیک به ۱۵ گرم هیالورونیک اسید وجود دارد که در همه ی قسمت ها و نواحی بدن یافت می شود که با بالا رفتن سن ، قرار گیری در معرض اشعه ی ماورابنفش و UV و یا به دلیل عوامل ژنتیکی ساختار و مقادیر این ماده دستخوش تحولاتی شده که سبب ایجاد چین و چروک و پیری پوست می شود. با استفاده از ژل های هیالورونیک اسید می توان برای شاداب سازی و جوان سازی پوست اقدام کرد و افتادگی و چین و چروک هاس سطحی و عمیق پوست خود را برطرف  و جوان ساخت.

با در نظر گرفتن هزینه پایین و موقتی بودن استفاده از ژل های هیالورونیک اسید ، این شیوه درمانی جهت اصلاح و تغییر ظاهر و شکل اجزای صورت و رفع چین و چروک و افتادگی  و پیری پوست کاربردهای درمانی زیبایی فراوانی دارد.

زاویه سازی و اصلاح ظاهر چانه و فک ، حجم دهی و برجسته نمودن گونه ها و لب ها ، از بین بردن خطوط افقی پیشانی و خطوط عموی میان ابروها ، خطوط دور چشم ، خطوط عمودی اطراف لب ها ، رفع اسکار آکنه و جای زخم و آسیب های پوستی همگی از مواردی هستند که با نازل ترین هزینه و اثربخش ترین نتیجه با استفاده از تزریق ژل ها و ترکیبات هیالورونیک اسید قابل ترمیم و بهبودی می باشند.

اغلب تزریق ژل ها و ترکیبات هیالورونیک اسید بدون درد و با بی حس کننده های موضعی و بدون جراحی و به طور سرپایی صورت می پذیرد. ماده ی هیالورونیک اسید به سبب داشتن ترکیبات جذب کننده ی آب فراوان در پیرامون خود و حجیم شدن بافت های مورد هدف احتیاج به میزان اندک تری از پر کننده ها و ژل ها در مقایسه با دیگر متدهای درمانی زیبایی جهت اصلاح اجزای صورت و رفع چین و چروک و خطوط سطحی و عمقی پوست دارد.

خطرات و پیامدهای جانبی متاثر از تزریق و استفاده از ژل ها و ترکیبات هیالورونیک اسید مانند ژوویدرم بسیار اندک بوده و اثرات آلرژی زا در این ماده کم تر از یک در هزار مشاهده گردیده است. دلیل آن نیز مشابه بودن ساختار این ماده در بین مهره داران می باشد. ورم ، قرمزی و کبودی نواحی مورد تزریق جزئی بوده و پس از طی چند روز رفع خواهد شد. طول عمر و دوام هیالورونیک اسید با توجه به دوز تزریقی ، غلظت دارو و محل تزریق تقریباً ۶ تا ۱۲ ماه می باشد.

نکته ی قابل توجه درباره ی ژل های هیالورونیک اسید این است که این ماده هرگز تاثیرات زیان بخشی بر روی بافت ها و اندام های صورت و بدن ندارد و حتی به صورت تجربی دیده شده که اغلب بعد از جذب ژل ها و پرکننده ها خطوط و چروک ها به میزان و عمق اولیه برنمی گردند ، به علاوه به سبب بافت سازی صورت گرفته در قسمت مورد نظر غالباً در تزریقات آتی اثربخشی خوب تر و بیشتری در بیمار مشاهده خواهد شد.

درباره ی اقدامات و ملاحظات پس از تزریق بهتر است بدانید که باید از فشار و مالش موضع مورد نظر اجتناب کنید. تا ۱۲ ساعت آب و تا ۲۴ ساعت از استفاده از مواد شیمیایی و آرایشی بپرهیزید و تا ۱۵ روز از سنا رفتن و یا تماس با حرارت ها شدید امتناع نمایید. همچنین بهره گیری از کمپرس یخ پیش و پس از تزریق امکان ورم و کبودی محل را کاهش می دهد.

به طور کلی به سبب ایمنی و عارضه ی اندک ، سازگاری بالا با بدن ، اثربخشی طبیعی ، دوام و طول عمر قابل قبول و عدم جلوگیری از استفاده از دیگر متدهای زیبایی ، هیالورونیک اسید مبدل به سردمداران بدون مدعی فیلرها و ژل های تزریقی شده است.

شایان ذکر است که حتماً جهت تزریق ژل ها و فیلرهای هیالورونیک اسید به متخصصان زیبایی و پلاستیک در کلینیک های معتبر مراجعه نمایید تا به علت غیراستاندارد بودن و تقلبی بودن ژل ها و یا تزریق غیراصولی و ناصحیح گرفتار مشکلات و عوارض پس از تزریق نشوید.

Rate this post
سارا ارجمند
سارا ارجمند
متخصص زیبایی و جوانسازی پوست و مو

0 دیدگاه ها

  1. ناشناس گفت:

    رتبه بازدید کنندگان : ۵ ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پزشک هستید؟ با ما در ارتباط باشید